Rekenen door te doen!
Veel te snel gaan methodes van het handelend naar het formeel rekenen. Het rekenen wordt veel te snel te abstract. Het is heel belangrijk om te blijven handelen, met materialen en modellen te blijven werken en vooral te blijven modellen. Modellen is het juist voordoen van de stapjes met het materiaal of het model.
Rekencircuit
Wij werken met de methode pluspunt. De methode gaat er vanuit dat je elke schooldag een rekenles doet. Echter kies ik ervoor om maar vier dagen te rekenen vanuit de methode, maar wel dagelijks het rekencircuit. Het rekencircuit heeft bij mij 7 verschillende activiteiten, dit omdat ik 7 groepjes in de klas heb.
Als iedereen het circuit doorlopen heeft, verander ik de activiteiten. Ik haal veel activiteiten uit 'Met Sprongen Vooruit', maar maak ook zelf veel spelletjes. Mijn inspiratie haal ik vanuit verschillende facebook groepen en natuurlijk pinterest. Denk aan:
- software pluspunt
- kaboem! met + en - sommen tot en met 10
- memory verliefde harten
- splitshuisjes
- splitsraketten met wasknijpers
- mini loco
- piccolo
- kassabonnen: reken het totaalbedrag uit en betaal dit aan de ander
- splitsbloemen
- spelletjes op de i-pad
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgGySKj_RPFmTBeLn1NinKV-nYHZqGquQjLOu_OyQFpibSjbKehXALlAJxAZI6rnzFjfURCY9KDtUGBDJII0_6rVQh7A2x4XElzDHjbwYxs8EHcbTJv3KSnC_Aw7_Zsperfckl3jl1uYC1f/s200/28751768_973323609472923_3954082158397620224_n.jpg)
Er kwamen heel veel verschillende varianten voorbij van het spel 'triominos'. Ik heb ervoor gekozen om een eigen variant te maken waarbij de leerlingen tegen elkaar strijden. Wie kan het snelst de drie getallen goed bij elkaar optellen? Omdat spelregels snel vergeten worden, heb ik er een spelkaart bij gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten